12 veckor med Erika

I 12 veckor fick jag äran att coacha Erika. Det var en resa både för henne och för mig! 

Vi började den 7 januari. Vi träffades och gjorde en del tester och mätningar. 
Vågen visade 74kg och måttbandet runt midjan 98cm.  Men i den här berättelsen så är det inte måtten och vikten som är den viktigaste och största förändringen. 

Den ganska ruggiga måndagen som kom
Erika till mig orkeslös, trött på sig själv, låg självkänsla och lågt självförtroende. Hennes mål var att få en mer hälsosam och hållbar livstil.  Hon ville orka vara mer med familjen, känna glädje och framför känna sig tillfreds med sig själv. Vara glad över kroppen hon bor i.  Samtidigt så hade hon jättesvårt att sätta upp några mål, för hon var helt säker på att hon skulle klara ett par veckor sen skulle hon falla tillbaka in i samma mönster igen. Som vanligt, som hon uttryckte sig. 

Hon satte tillslut som mål att komma under 70kg och minska 10cm i midjan. Men hon var helt säker på att hon skulle misslyckas och bli besviken på sig själv. 

Vi gjorde ett träningsupplägg och började lite smått med två dagar styrka och två dagar cardio. Erika älskar att springa och för att det ska vara hållbart så ville vi få in träningsglädje. Vi började med korta intervaller, för att vi ville inte belasta alldeles för hårt i början men vi ville jobba på det cardiovaskulära (alltså hjärta och lungor). Här blev det att Erika satte upp mål för sig själv. Det var ganska roligt att kunna öka hastigheten på löpbandet från gång till gång. Och så började vi jobba med att få igång musklerna. Basövningar och mycket teknik i början för att få till de bästa förutsättningarna. Blandat med lite roliga övningar med gummiband och boll - för balans och stabilitet. 

De första fem veckorna åkte vi tillsammans till maxi på söndagar för att inhandla veckans råvaror. Det var en mysig egentid för oss mammor samtidigt som vi kunde diskutera bra och mindre bra val av livsmedel, snabba mellanmål och massa annat!

Vi har träffats varje måndag. Tagit vikten och måtten och de har krupit neråt - i en rasande takt. Men återigen - det har varit en bonus i det stora resultatet. För varje vecka så har det kommit en gladare och mer sprudlande Erika till invägningarna. Även om hon inför varje vägning sa "idag kommer det vara katastrofala resultat" , så har hon alltid levererat resultat. Och veckan därpå har hon kommit ännu lite mer sprudlande och sakta men säkert har det där med "katastrofala resultat" blivit till "dåliga resultat" och sedan till "inte så bra resultat" och till sist "kanske inte toppen bra resultat men det gör inget för jag mår bra och jag vet att jag har en hållbar hälsosam livsstil och det är ett ständigt pågående".

Du har alltid varit en fantastisk vän. Men jag mår SÅ BRA av att vi tillsammans gjort den här förändringen. Jag har en gladare och piggare vän. Och jag hoppas att du tar med dig att det är DU som gjort den här förändringen för att DU är stark och DU är grym! 

Och till de fysiska resultaten, som är helt otroliga även om det för mig inte är det största. 
Midjemått: 82cm ( -16cm !!!)
Vikt: 68.8kg ( -5.2kg) 
Måtten är tagna v 11, för att ge mest rättvisa resultat. För v 12 valde Erika att åka en vecka till Grancanaria, så himla förtjänt! Och där plussade 2 kg. Men som Erika själv säger - det gör inget, för hon vet att det bara är en siffra på vågen som kommer att gå ner igen när hon kommer tillbaka i sina vanor. För numera är det bra mat, godis på lördagar, måttlig träning som är vardag! Detta tycker jag bara bevisar ännu mer hur stor förändringen är, för några veckor sen hade hon sett 2 kg plus som ett stort nederlag. 

Det här har lika mycket varit en resa för mig som för dig och jag är så tacksam! ❤️
Vill ni läsa om Erikas resa ur hennes eget perspektiv så besök Erikas blogg 
       (null) 

(null)

(null)

(null)



Allmänt, Träning | |
Upp